style="width:100%; margin:0;">
Ilustracije ustupila: Lana Hudina

​Kako pomoći djeci u planiranju učenja za vrijeme online nastave

23.04.2020

Kako pomoći djeci u planiranju  učenja za vrijeme online nastave

Djeci je ponekad teško naviknuti se na promjenu rutine, ali određivanje novog rasporeda može pomoći će da ne dođe do zbunjenosti i nejasnoće.

Veliki broj učenika i roditelja našao se u novoj situaciji. Gotovo preko noći djeca su izgubila svakodnevnu rutinu i strukturu koja se sastojala od odlaska u školu, različitih izvanškolskih aktivnosti i vremena provedenog kod kuće. Novonastali izostanak jasne strukture može dovesti do zbunjenosti i nejasnoće u prilagodbi na nove zahtjeve situacije kod učenika, a i kod roditelja. Obilježja trenutne situacije djecu zasigurno podsjećaju na praznike što otežava motiviranje učenika na izvršavanje online školskih obaveza. Zato je potrebno biti strpljiv (pogotovo s mlađom djecom) i učenicima jasno slati poruku kako se nalazimo u situaciji u kojoj se redovita nastava odvija na drugačiji način.

Djeci je ponekad teško naviknuti se na promjenu rutine, ali određivanje novog rasporeda pomoći će da ne dođe do zbunjenosti i nejasnoće.

Veliki broj učenika i roditelja našao se u novoj situaciji. Gotovo preko noći djeca su izgubila svakodnevnu rutinu i strukturu koja se sastojala od odlaska u školu, različitih izvanškolskih aktivnosti i vremena provedenog kod kuće. Novonastali izostanak jasne strukture može dovesti do zbunjenosti i nejasnoće u prilagodbi na nove zahtjeve situacije kod učenika, a i kod roditelja. Obilježja trenutne situacije djecu zasigurno podsjećaju na praznike što otežava motiviranje učenika na izvršavanje online školskih obaveza. Zato je potrebno biti strpljiv (pogotovo s mlađom djecom) i učenicima jasno slati poruku kako se nalazimo u situaciji u kojoj se redovita nastava odvija na drugačiji način.

Jedan od izazova ovakvog izvođenja nastave je odgađanje izvršavanja školskih zadataka. Iako se svi trenutno bave suzbijanjem epidemije koronavirusa, moramo pripaziti da kod učenika ne dođe i do epidemije „odgađavitisa“. Izostanak jasne strukture i redovitih povratnih informacija na koje su djeca navikla u školama moglo bi dovesti do odgađanja izvršavanja obaveza koje učitelji i nastavnici zadaju. Gomilanjem neizvršenih zadatka koje učenicima zadaju učitelji putem online platformi, učenik se lako može dovesti u situaciju da ne stigne na vrijeme odraditi sve obaveze u online učionicama.

Lijek za suzbijanje epidemije „odgađavitisa“ je odgovorno planiranje i organiziranje vlastitog učenja. U ovo vrijeme neizvjesnosti, važno je da djeca imaju neke predvidljive i jasno strukturirane aktivnosti. Praćenje online ili nastave na televiziji, pisanje zadaća i obavljanje kućanskih poslova samo su neki od primjera aktivnosti koje uvode strukturu u dječje živote. U nastavku teksta nalaze se neke smjernice za planiranje i organizaciju učenja kod kuće. Važno je da planove učenja rade djeca sama za sebe (u skladu s dobi), a uloga roditelja u toj situaciji odnosi se na podršku i savjetovanje.

Kako napraviti plan učenja u vrijeme online nastave?

Sljedeći koraci mogu pomoći djeci u planiranju učenja za vrijeme online nastave:

U plan prvo treba zapisati fiksne obaveze. Budući da su treninzi, slobodne aktivnosti i neke druge obaveze sada otkazane, vrijeme kad se održava nastava na televiziji ili na internetu trenutno je jedina fiksna obaveza. Zato nju treba upisati kao prvu obavezu u svoj raspored.

Bez obzira na velike promjene u našem svakodnevnom ritmu, postoje brojne obiteljske obveze koje je potrebno odraditi. Zato uključite dijete u čišćenje kuće, pripremu objeda, iznošenje smeća i izvršavanje drugih kućanskih poslova.

Odrediti vrijeme za domaće zadaće i učenje. Gledanje nastave na televiziji ili čitanje materijala koje profesori stavljaju na internet je kao nastava kad su djeca u školi. To znači da je te aktivnosti potrebno nadopuniti samostalnim učenjem i pisanjem zadaća.

U plan treba napisati što točno učiti, ponavljati, koju domaću zadaću treba napraviti. Npr. reći „sutra ću čitati lektiru“ nije primjer dobrog plana jer uz takav plan možemo upasti u zamku da nakon što pročitamo samo dvije stranice kažemo da je to dosta jer smo čitali. Zato je puno bolje reći da „sutra ću u vremenu od 15 do 16 pročitati 35 stranica lektire“. Primjer dobro isplaniranog dana nalazi se na kraju teksta.

Kako bismo bili produktivni i što bolje učili važno je i odmoriti se. Zato je nakon 45 minuta učenja (± 10 minuta) potrebno je napraviti 10 – 15 minuta pauze.

Važno je znati i kako raditi pauzu. Ako mislite da je pauza tipkanje po mobitelu, varate se. Kvalitetan odmor od učenja podrazumijeva:

1. Maknuti se s mjesta učenja

2. Raditi neku fizičku aktivnost (lagano se protegnuti i napraviti neku kratku vježbu)

3. Izaći na zrak (makar to značilo i proviriti kroz prozor)

Velika pauza traje oko 2 sata, a radi se nakon 3 do 4 sata učenja. Ona može uključivati aktivnosti kao što su sport, igranje igrica ili društvenih igara, popodnevni odmor, druženje s obitelji, napokon dovoljno vremena za ručak i večeru…. Pauze od učenja treba iskoristiti kao svoje osobno vrijeme tj. vrijeme za ugodne aktivnosti (uvijek je važno podsjetiti se da je sasvim u redu nagraditi se za dobro odrađen posao).

Jednako kao i prije, sada trebamo voditi računa o vremenu za spavanje, osobnoj higijeni, tjelovježbi i uravnoteženoj prehrani. Zato je svaki dan potrebno odvojiti dovoljno vremena i za te aktivnosti.

Plan je važno postaviti na vidljivo mjesto. Pri tome treba voditi računa da je „plan samo plan“ i da se on može mijenjati. Potrebno je uložiti mnogo vremena i vježbe da bismo vrijeme naučili realno planirati.

Kako organizirati prostor za nastavu kod kuće?

Mjesto – važno je za „školu kod kuće“ odabrati mirno mjesto gdje dijete neće biti ometano. Neka to bude stalno mjesto za učenje kod kuće.

Položaj tijela – djeca će vjerojatno doći u napast da kod kuće uče ležeći i u krevetu. Međutim kad ležimo, vrlo brzo postanemo pospani. Zato je važno da kod kuće djeca obaveze vezane uz školu rade sjedeći ili stojeći.

Osvjetljenje – Najbolje je koristiti prirodno svjetlo. Ako je potrebno koristiti umjetno svjetlo, a dijete je dešnjak, onda koristi svjetlo s lijeve, prednje strane. Izvor svjetla neka ne bude niti prejak niti preslab jer će takvi izbori svjetlosti dovesti do napora i umora.

Temperatura – optimalna temperatura je 21˚C, s time da je bolje da je u prostoriji hladnije nego toplije jer je previsoka temperatura u okolini povezana s umorom.

Kisik – važno je redovito prozračiti sobu u kojoj dijete uči (a u zadnje vrijeme i češće nego inače).

Glazba –preporuča se ne slušanje radija ili glazbe čije nas riječi tjeraju na pjevanje. Dijelu ljudi odgovara određeni dio pozadinske buke pa se njima preporuča da slušaju instrumentale.

Pribor – školski pribor neka se uvijek nalazi na istom mjestu. Ostavljanje pribora posvuda povećava vjerojatnost gubitka vremena na traženje pribora.

Također, ono što je jako važno za mentalno zdravlje, je staviti u raspored i aktivnosti koje nam pričinjavaju zadovoljstvo, a ne samo obveze. Neki primjeri takvih aktivnosti su vaši dosadašnji hobiji koji se mogu raditi od doma, zatim osmišljavanje novih hobija (Znate li raditi ždralove? A igrati yamb? One puzzle stoje u kutiji zadnje 3 godine, a nikako naći vremena za njih? Razmještanje stvari po policama?... opcije su brojne), osmišljavanje aktivnosti koje možete raditi s drugim ukućanima ( Uno? Zajedničko pospremanje ostave? Ili možda bolje PPP (palačinka-pidžama-party)). Također, predlažemo da nikako ne zaboravite na druženje s prijateljima, u obliku koji ne uključuje fizičku blizinu. Iskoristite blagodati moderne tehnologije i čujte se s vama važnim ljudima, a ako je vani toplo i k tome su vam prijatelji ujedno i susjedi, ispijanje čaja ili soka zajedno je dobitna kombinacija. Svatko na svome balkonu, naravno.

 

AUTOR:     Društvo za psihološku pomoć

Radno vrijeme:

ponedjeljak - petak: 8:00 - 14:00

Jelovnik 1.

Jelovnik 2.
(za djecu koja su prijavljena za B jelovnik)

Jelovnik 3.
(za djecu koja su prijavljena za C jelovnik)

Kontakt:

OŠ Lovre pl. Matačića
Joze Laurenčića 1
10 000 Zagreb

tel: 01/6144-315
e-mail: info@os-lovre-pl-matacica.hr